Prostě se Vám to jednoho dne stane! Může to být přímo na vyjížďce a budete muset duši vyměnit v terénu nebo jednoho dne přijdete ke kolu a bude zkrátka prázdné.
Ať už půjde o okamžitý nebo pomalý defekt, bude nutné vyměnit duši. Nejedná se o žádnou složitost, měl by to zvládnout opravdu skoro každý. Jen je třeba mít základní nářadí a držet se správného postupu.
Co se týká vybavení, mimo samotné duše odpovídající rozměru Vašeho pláště a správného ventilku je potřeba mít tzv. montpáky – plastové lopatky, které Vám pomůžou sundat plášť z ráfku kola a zpětně ho zase nasadit. Bez nich je ve většině případů prakticky nemožné výměnu duše provést.
Postup je jednoduchý a těm zručným zabere sotva pár minut.
1. Po demontáži kola z rámu stávající duši úplně vypustíme a po celém obvodu kola uvolníme patky pláště z ráfku kola.
2. Pomocí jedné montpáky podebereme plášť u ráfku a montpáku v této poloze zajistíme o drát.
3. Druhou montpákou několik cm vedle první (již zajištěné) budeme plášť uvolňovat po celém obvodu ráfku až nám plášť z jedné jeho strany zcela vyskočí. Tip: Nikdy nezačínejte body 2. a 3. přímo u ventilku.
4.Vyndáme starou duši a připravíme si novou tak, že ji nepatrně nafoukneme aby nebyla zcela placatá. Tip: Než budete nasazovat novou duši, prozkoumejte plášť z vnější i vnitřní strany nejlépe pohmatem, zda v něm není zapíchnut nějaký cizí předmět (mohl by opět poškodit novou duši).
5. Novou mírně nafouknutou duši nasadíme ventilkem do ráfku a zajistíme kroužkem. Začneme ji usazovat do pláště.
6. Zatím pomocí rukou usazujeme plášť i s duší směrem od ventilku na obě strany do celého obvodu ráfku.
7. Zbývá jen plášť opět pomocí montpák nahodit zpět na ráfek. Zde si dejte pozor na procvaknutí duše montpákou o ráfek!
8. Poté přejdeme celý obvod pláště a zkusíme ještě jednou překontrolovat usazení patek v ráfku a začneme foukat.
9. V tomto případě můžete použít trochu více tlaku, tak aby si plášť 100% sednul do ráfku a dobře se usadil.
10. Odpustíme přebytečný tlak a nafoukneme na požadovanou hodnotu a máme hotovo.