VÝMĚNA ŘETĚZU NENÍ NÁKLADNÁ, ZATO DŮLEŽITÁ

Řetěz je nejnamáhavějším komponentem na kole. Včasná výměna řetězu není přitom ani náročná ani nikterak drahá – zato velmi důležitá. Zvlášť teď na konci léta, kdy už Vaše kolo má za sezónu nějakých pár kilometrů za sebou.  Jeho životnost se obecně určit nedá, kolik kilometrů vydrží je závislé nejen na jeho kvalitě, ale především na způsobu jízdy a podmínkách, ve kterých je řetěz používán. To znamená, že jeho životnost výrazně zkracují např. blátivé či písčité podmínky, kde dochází vlivem nečistot k většímu tření a opotřebení řetězu.
Výměnou za nový řetěz relativně „za pár stovek“ předcházíme opotřebení celého pohonu. Tím se rozumí kazety a převodníků, které jsou oproti řetězu mnohonásobně dražší.
Kdy tedy řetěz vyměnit? Důležité je řetěz v průběhu sezóny pravidelně kontrolovat. Kontrolovat, znamená speciální měrkou změřit jeho vytažení. Na měrce řetězu jsou na zobáčku vyfrézovány stupně opotřebení. V momentě kdy měrka zcela propadne mezi články nastal čas na výměnu.
Řetěz je potřeba buď rozpojit na spojce opět speciálními kleštěmi, které jsou na to určené nebo u řetězů postrádající spojku řetěz roznýtovat nýtovačkou.
Nový řetěz musíme vždy nahradit správnou variantou! Je potřeba zvolit řetěz odpovídající počtu rychlostí Vašeho řazení (12, 11, 10, 9, 8, atd.). Značka nemusí být vždy totožná s řazením (některé Shimano řetězy fungují na Sram a opačně), nicméně doporučujeme zachovat stejného výrobce všech pohonných komponentů.
Poté se řetěz zkrátí na požadovanou délku. To je možné odvodit od starého-sundaného řetězu, ale pozor na jeho vytažení. Délka nového řetězu bude vždy o pár milimetrů kratší. 100% jistotu získáte spočítáním stejného počtu článků.
Nový řetěz nasadíme směrem od převodníků na kazetu a správně provlečeme přes obě kladky přehazovačky. Zbývá řetěz spojit. To je možné dvěma způsoby. Shimano řetězy bývají zpravidla spojovány speciálním nýtem (obsahem balení), tudíž spojení provedeme pomocí nýtovačky. U řetězů Sram, KMC a dalších bývá spojka, kterou navlečeme do článků a spojku zajistíme (např. přišlápnutím pedálů, tak aby byl řetěz v tahu).
Celý tento proces zabere průměrně zručnému mechanikovi sotva pár minut, a nepotřebuje na to ani plně vybavenou cyklo dílnu. Stačí základní nářadí jako měrka řetězu, nýtovačka a popř. kleště na spojku. Nářadí, které se Vám bude opakovaně hodit a nebude stát  mnoho.
Pokud se na to ale necítíte, nechte raději vše na našem servisu a rádi Vám řetěz vyměníme spolu s dalšími nutnými opravami Vašeho kola.