Venku začalo opravdové jaro, protože přírodu přes veškeré současné dění nezastavíme. Možná se právě v těchto chvílích chystáte individuálně sportovat v přírodě a právě třeba i vyrazit na kolo pro odreagování. Jízda na kole v přírodě mimo civilizaci je nyní určitě vhodná „terapie“ jak zvládnout tyto dny. Možná jste na podzim kolo odložili do garáže a nebude tak po sezóně v ideální kondici. Pokud jste ho nestihli např. umýt, namazat apod. nebo bude třeba vyměnit píchlou duši, poradíme jak na to. Jak kolo připravit před jízdou a dát mu základní údržbu z pohodlí domova si popíšeme v tomto článku.
1. Čištění a mytí kola
Základem všeho je voda v přiměřeném množství a použití vhodné „chemie“. Postup je jednoduchý. Vodou z kbelíku nebo hadicí s malým tlakem odmočíme z kola zaschlé bláto a spláchneme prach. Pak je nejlepší použít speciální pomůcky jako jsou čistící sady na kolo obsahující např. hrubý katáč na kazetu a převodníky, jemný kartáč na rám a komponenty, štětec na hůře dostupná místa, nízký kartáč hodící se na vydrhnutí plášťů a nakonec třeba i rukavici a utěrku z mikrovlákna na vysušení. Speciální čistící pomůckou je pak pračka řetězu pro jeho dokonalé odmaštění. Tyto pomůcky budou samozřejmě nejúčinnější v kombinaci s vhodnými prostředky pro čistění kol. Začínejte vždy od toho nejšpinavějšího. Nejprve vyčistěte řetěz, pastorky kazety a převodníky. Potom od shora – tedy od sedla se přesuňte k mytí rámového trojúhelníku, kol a plášťů. Na závěr Celé kolo pak opláchněte zase čistou vodou, bez zbytečného tlaku.
2. Mazání řetězu a mazání vidlice
Po umytí je potřeba jednotlivé komponenty jako řetěz a vidlici (tlumič) znovu namazat správným mazivem. Tento úkon zabere sotva pár minut a kolo bude krásně tiché, bude dobře řadit a chod tlumičů bude hladký. Navíc prodlouží životnost komponentů!
Mazání řetězu provádíme výhradně vhodným mazivem na řetěz. Především jde o jejich určení ať už do suchých či vlhkých a blátivých podmínek nebo jde o maziva univerzální pro každodenní použití. Nejprve řetěz očistíme hadrem za pomoci odmašťujícího prostředku (vhodné je očistit i převodníky a kladky přehazovačky). Lze použít i speciální pračky řetězu, přes které se řetěz protahuje a čistí. Po tomto kroku následuje samotná aplikace malého množství maziva na jednotlivé články. Na závěr otřete z řetězu čistým hadrem přebytečné mazivo.
Podobnou údržbu vyžaduje i odpružená vidlice či tlumič. Pro dokonalé fungování je potřeba také lubrikovat části odpružení a zejména pak stírací kroužky (gufera) speciálním olejem na odpružení. Mazání kluzáků je vhodné provést po několika běžných jízdách nebo vždy po jízdě v extrémním počasí, blátě atd. Mažeme v malém množství v místě styku kluzáku a gufera buďto přímo sprejem nebo rozetřením tohoto maziva pomocí prstu. Ideální je ještě vidlici/tlumič v otevřené poloze několikrát propružit a poté suchým hadrem otřít do sucha tak aby zde nezůstaly zbytky maziva kam by ulpíval prach a nečistoty. Několikrát za sezónu můžete pomocí vysokotlaké pumpičky zkontrolovat i tlak vzduchu, který by ale neměl výrazně unikat.
3. Kontrola tlaku v pláštích a nafouknutí kola
Ta by měla proběhnout v podstatě před každou jízdou. Ideální pro domácí nebo i dílenské použití je nožní (dílenské) hustilky, která ukazuje tlak. Jaký tlak nafoukat se liší tím na jakém kole jezdíme (silniční, horské, trekkingové a krosové) a v jakém se budeme pohybovat terénu.
U každého z typu kol je totiž obecně dáno v jakých hodnotách by se tlak v pláštích měl pohybovat. Pokud se budeme bavit o silničním kole, fouká se zde logicky větší tlak pro pohyb po zpevněných cestách a asfaltu. Hodnoty se pohybují mez 6-9 bary, v případě galusek i výjimečně více. Takřka opačným způsobem se foukají pláště horských kol, kde je zásadní otázkou pro správně zvolený tlak aspekt v jakém se budeme pohybovat terénu a za jakých to bude podmínek. Zjednodušeně řečeno, čím náročnější terén a podklad, tím menší tlak. Jde především o dokonalou přilnavost pláště a účinnost jeho vzorku a samozřejmě pohodlí jezdce. Proto se u horských kol používají tlaky v rozmezí 1,5-2,5 baru. Samostatnou prostřední kategorií jsou trekkingová a krosová kola, která se foukají zhruba na 4 bary. Mylně se spousta lidí domnívá, že čím zvolí „tvrdší gumu“ tím budou rychlejší nebo se vyhnou defektu. Takové kolo je pak nejen nepohodlné, ale v určitých chvílích se stává i neovladatelným. Tlak si můžete samozřejmě upravit i na vyjížďce pomocí malé hustilky, která vse vejde do kapsy dresu nebo uchytí na rám kola.
4. Výměna píchlé duše
Možná jste kolo po sezóně odložili s defektem a nyní je potřeba vyměnit duši nebo píchnete hned na první vyjížďce. Určitě pro vás nebude žádný problém opravit defekt a vyměnit za novou duši. Jen je třeba mít základní nářadí a držet se správného postupu. Co se týká vybavení, mimo samotné duše odpovídající rozměru Vašeho pláště a správného ventilku je potřeba mít tzv. montpáky – plastové lopatky, které Vám pomůžou sundat plášť z ráfku kola a zpětně ho zase nasadit. Bez nich je ve většině případů prakticky nemožné výměnu duše provést.
Postup je jednoduchý a těm zručným zabere sotva pár minut.
1. Po demontáži kola z rámu stávající duši úplně vypustíme a po celém obvodu kola uvolníme patky pláště z ráfku kola.
2. Pomocí jedné montpáky podebereme plášť u ráfku a montpáku v této poloze zajistíme o drát.
3. Druhou montpákou několik cm vedle první (již zajištěné) budeme plášť uvolňovat po celém obvodu ráfku až nám plášť z jedné jeho strany zcela vyskočí. Tip: Nikdy nezačínejte body 2. a 3. přímo u ventilku.
4.Vyndáme starou duši a připravíme si novou tak, že ji nepatrně nafoukneme aby nebyla zcela placatá. Tip: Než budete nasazovat novou duši, prozkoumejte plášť z vnější i vnitřní strany nejlépe pohmatem, zda v něm není zapíchnut nějaký cizí předmět (mohl by opět poškodit novou duši).
5. Novou mírně nafouknutou duši nasadíme ventilkem do ráfku a zajistíme kroužkem. Začneme ji usazovat do pláště.
6. Zatím pomocí rukou usazujeme plášť i s duší směrem od ventilku na obě strany do celého obvodu ráfku.
7. Zbývá jen plášť opět pomocí montpák nahodit zpět na ráfek. Zde si dejte pozor na procvaknutí duše montpákou o ráfek!
8. Poté přejdeme celý obvod pláště a zkusíme ještě jednou překontrolovat usazení patek v ráfku a začneme foukat.
9. V tomto případě můžete použít trochu více tlaku, tak aby si plášť 100% sednul do ráfku a dobře se usadil.
10. Odpustíme přebytečný tlak a nafoukneme na požadovanou hodnotu a máme hotovo.