I zimní cyklistika na sněhu může být zábava nebo při nejmenším zpestření cyklistického půstu. V momentě kdy krajinu pokryje sněhová pokrývka, má už většina své kolo nadobro zazimované a ladí spíše na lyže nebo běžky. Někteří se však do terénu na sněhu těší. Taková jízda na kole ve sněhu je ale nejen zábavou ale i přínosem pro zdokonalení techniky jízdy na kole.
V minulém článku „Zimní cyklistika v šeru nebo ve tmě“ jsme se věnovali spíše vhodnému zimnímu vybavení a vyvarování se některých chyb při zimní cyklistice obecně. Teď se zaměříme čistě na jízdu na sněhu a její techniku.
Vyberte vhodný a známý terén ve vaší blízkosti, tak abyste se vyhnuli dlouhým přesunům při kterých zbytečně prochladnete. Zvolte menší méně frekventované silničky nebo cesty, kde nebude sníh uježděný a uklouzaný. Nejlepší je jízda v ne moc hlubokém sněhu. Ideální bude vyjíďka maximálně kolem hodiny. Jde o zábavu a zdokonalení technických dovedností a ovládání kola, nikoli o objem a strávené hodiny v sedle.
Zvolte ideální obutí. To znamená pláště s hrubším ostrým vzorkem, v extrémnějších podmínkách případně pláště s hřeby. Správné fungování ovlivní ale zejména tlak v pláštích. Obecně se pro jízdu na sněhu nebo ledu pláště výrazně podhušťují a to zhruba na dvě atmosféry (v případě bezdušáků nebo galusek ještě výrazně méně). S menším tlakem v pláštích získáte lepší adhezi, protože plášť bude mít větší styčnou plochu s terénem. Navíc se značně prodlouží moment, kdy začne kolo klouzat a vy budete mít čas s tím něco udělat.
Nemějte strach a uvolněte se. Nedržte kolo křečovitě pod sebou a dejte mu trochu volnosti, abyste cítili co se s ním děje. Nebojte se s ním pracovat pomocí celého těla. V zatáčkách přesouvejte váhu více dopředu a zatěžujte zároveň obě kola.
Nepřestávejte šlapat i v krizových situacích. Šlapání vás může „vytáhnout“ i ze situace na hranici pádu. S ostřejším přišlápnutím půjde kolo bokem, ale to se s trochou tréninku brzy naučíte korigovat pohybem těla a dostanete případný smyk pod kontrolu. V nejnáročnějších situacích nebo riskantních sjezdech už vycvakněte nohu z pedálu a kontrolujte jízdu na jistotu.
S brzděním na sněhu velmi opatrně! Brzdit naplno lze prakticky jen v přímém směru při jízdě rovně. Ve všech ostatních situacích dávkujte brzdy velmi jemně s důrazem na zadní brzdu. S tou přední buďte skutečně opatrní tak aby se vám nedostalo přední kolo do smyku! Celkovou váhu těla přenášejte při brzdění nad zadní kolo.
Po jízdě ve sněhu dopřejte kolu údržbu. Pokud jste jezdili v čistém sněhu stačí po jízdě kolo vysušit a namazat řetěz. Samotný sníh mu nijak neublíží. Pokud jste projížděli i úseky, kde se solí nebo chemicky ošetřuje vozovka je ideální kolo ihned umýt, vysušit a zase namazat a uložit ho na suché místo.
Nebojte se jízdy na sněhu a vyzkoušejte vaše možnosti. Je to především zábava.