Kontrola tlaku v pláštích Vašeho kola před vyjížďkou by měla být absolutní samozřejmostí. O tom jak správně nafouknout kolo a jaký tlak zvolit Vám zkusíme přiblížit v tomto článku.
Je potřeba se řídit v podstatě dvěma základními radami. A to na jakém kole jezdíme (silniční, horské, trekkingové a krosové) a v jakém se budeme pohybovat terénu.
U každého z typu kol je totiž obecně dáno v jakých hodnotách by se tlak v pláštích měl pohybovat. Pokud se budeme bavit o silničním kole, fouká se zde logicky větší tlak pro pohyb po zpevněných cestách a asfaltu. Hodnoty se pohybují mez 6-9 bary, v případě galusek i výjimečně více. Takřka opačným způsobem se foukají pláště horských kol, kde je zásadní otázkou pro správně zvolený tlak aspekt v jakém se budeme pohybovat terénu a za jakých to bude podmínek. Zjednodušeně řečeno, čím náročnější terén a podklad, tím menší tlak. Jde především o dokonalou přilnavost pláště a účinnost jeho vzorku a samozřejmě pohodlí jezdce. Proto se u horských kol používají tlaky v rozmezí 1,5-2,5 baru. Samostatnou prostřední kategorií jsou trekkingová a krosová kola, která se foukají zhruba na 4 bary.
Mylně se spousta lidí domnívá, že čím zvolí „tvrdší gumu“ tím budou rychlejší nebo se vyhnou defektu. Takové kolo je pak nejen nepohodlné, ale v určitých chvílích se stává i neovladatelným.
Samozřejmě vše také záleží na váze jezdce a druhu a velikosti plášťů. Vždy se držte výrobcem předepsaných hodnot uvedených na plášti i ráfku a zbytečně kola nepřefukujte. Mohlo by dojít k poškození pláště nebo dokonce ráfku kola (specielně u karbonových).
Na závěr doporučujeme foukat Vaše kolo cyklopumpou k tomu určenou. Je dobré používat jednu a totéž pumpu, protože ne všechny měřicí přístroje, kterými jsou některé pumpy vybaveny, ukazují naprosto shodný tlak. Existují jak velké „nožní-dílenské pumpy“ s tlakoměrem tak i menší pumpičky, které vezmete s sebou na vyjížďku pro případ defektu. Ideální je vybavit se obojím. Jak postupovat při výměně duše si povíme zase příště…