Odpružení na horském kole. Může vám hodně zpříjemnit a zjednodušit jízdu v terénu, ale je potřeba ho mít správně nastavené. Správný tlak tlumičů a vidlic je rozhodující pro dokonalé fungování odpružení horského kola a je vhodné ho pravidelně kontrolovat.
Nastavení odpružené vidlice a zadního tlumiče horského kola není žádná věda. Je potřeba dodržet správný postup a být vybaven základním nářadím. Jak se tedy odpružení na horském kole nastavuje si popíšeme v následujícím textu.
Horské kolo je dnes ve většině případů vybaveno přední odpruženou vidlicí popř. i tlumičem zadní stavby kola. Základní levné modely se nastavují předpětím pružiny vidlice pomocí otáčení kolečkem na korunce. O takových kolech se ale bavit nebudeme. Podíváme se tzv. „vzduchové odpružení“ osazované na kvalitnější sportovní horská kola, které umožňuje nafoukat dané komponenty přímo na váhu jezdce, tak aby vše fungovalo absolutně dokonale.
Budeme k tomu potřebovat především vysokotlakou pumpičku s manometrem na odpružení, popř. pak metr, tenčí stahovací pásku, štípací kleště a ideálně ještě jednu osobu pro přidržení na kole.
Popíšeme si nastavení přední odpružené vidlice, kde je zpravidla v levé horní částí vidlice (Cannondale Lefty dole) umístěn pod šroubovací krytkou ventil na který našroubujeme pumpičku na odpružení. Zásadní je použít opravdu tuto malou speciální pumpičku, která fouká malé množství vzduchu pod vysokým tlakem. Jedině její pomocí se dá odpružení nafouknout (popř. i lehce ufouknout), ničím jiným to nezkoušejte!
A jaký tlak že by měl ve vidlici být? U každého výrobce a typu je to rozdílné, stejně jako jsou rozdílné preference každého cyklisty. Každopádně doporučené hodnoty najdete na štítku umístěného na vidlici, kterou jednoduše nafouknete na danou hodnotu. Pokud tam není nebo se jím nechcete řídit, a my tento postup doporučujeme, je nejlepší následující postup.
V podstatě by odpružení po zatížení jezdcem mělo klesnout cca o 20-25% svého zdvihu (tzn. 20-25mm při 100 mm zdvihu vidlice). Zanoření tlumičů jde jednoduše zjistit pomocí gumového kroužku, který bývá součástí vildice (popř. ho dočasně nahradíte stahovací páskou). Kroužek před nasednutím na kolo stáhnete dolů a poté kolo zatížíte celou váhou jezdce v tzv. pozici „attack“. To je s nohama v pedálech a rukama na řídítkách. Při slézání si prvně odložte jednu nohu na zem a snažte se rukama co nejméně propružit vidlici. Metrem pak změřte o kolik se vidlice nebo tlumič zanořil a podle toho buď dofoukněte nebo velmi citlivě odfoukněte vzduch pomocí zpětného ventilu na pumpě. Jakmile se dostanete do ideálního rozmezí stačí ještě nastavit odskok. To je nastavení jak rychle má pružení reagovat na nerovnosti, respektive jak rychle se má vracet do původní polohy. Obvykle se označuje symbolem zajíce X želvy nebo výrazy fast X slow. Pokud zvolíte moc rychlé nastavení, mohlo by vás odpružení tzv. „kopat“ a naopak příliš pomalé nastavení nemusí v těžším terénu stíhat. Ideální recept se úplně určit nedá, je to opět otázka priorit a především terénu, kde se budete pohybovat. Obdobně nastavíte i tlumič zadní stavby, kde je ale zpravidla větší tlak. Postup je ale stejný. Pokud vám odpružení při překonávání nerovností bude doslova „pomlaskávat“ nastavili jste ho ideálně!
V příštím článku si povíme jak o odpružení pečovat…