Zbrusu nový a téměř plně integrovaný. Právě tyhle dva pojmy vyvstanou na mysli při každém pohledu na nový Scott Spark. Pokud jste totiž náhodou někdo nezaregistroval - po pěti letech (ano, už je to pět let, co s námi dosavadní verze Sparků byla) nám Scott představil přepracovanou verzi své nejlepší závodní rakety. A že se jedná o pořádné náčiní...
CO JE TEDA NOVÉHO?
Asi nejvýraznější změnou, která je vidět už na samotné siluetě kola je plná integrace zadního tlumiče. Kromě elegantního a čistého zevnějšku kola se tato změna výrazně promítá do jízdních vlastností. Díky pevnějšímu uchycení tlumiče v rámu dochází k lepšímu přenosu síly - omezují se pohyby do stran od směru zdvihu. Do čepu u sedlové trubky se zároveň vejde ložisko o větším průměru a tlumič je položený níže, stejně jako celé těžiště kola. Stroj je tedy v terénu lépe ovladatelný a slibuje lepší a jistější jízdu.
Navíc se ukrytím tlumiče dovnitř rámu rapidně snižuje šance na poškození/zanesení tlumiče nečistotami, protože je dokonale chráněn před vnějšími vlivy (za účelem nafouknutí, nastavení odskoku nebo servisu se k němu dá snadno dostat sundáním plastové krytky). Sag se dá zase snadno nastavit pomocí ukazatele na jednom z čepů.
TWIN-LOCK NEBO 3V1?
Díky patentované technologii Twin-lock si můžete za jízdy vybírat ze tří režimů. Sjezd, kontrola trakce a uzamčení odpružení. Kam se hodí první z nich je celkem zřejmé, druhý vás podrží v technických výjezdech v terénu a uzamčení oceníte jak na delším rovinatém úseku, tak třeba na startu nebo ve finiši závodů. Sparky, které mají v základní výbavě i teleskopickou sedlovku, mají páčku "ztrojenou" a ovládají z jednoho místa odpružení i teleskop.
ČISTÁ ELEGANCE
Další upgrade přispívající k celkové jednoduchosti a eleganci nového Sparku je integrace kabeláže v kokpitu. Bowdeny a hadice jsou vedeny novým kombem Syncros Fraser iC až do plastových krytek hlavového složení, kde se zanořují do rámu bez zbytečného ohýbání a kroucení. Nové Frasery mají samozřejmě dost místa na uchycení všeho příslušenství jako navigace, světlo nebo kamera. A když řídítka sundáte, otočíte misky hlavového složení o 180 stupňů a znovu namontujete, tak máte změněný hlavový úhel o 0,6 stupňů podle vašich preferencí. Bez zkracování kabeláže a odvzdušňování brzd.
STODVACET NA STODVACET
Jedním z hlavních kritérií při vývoji rámu bylo přizpůsobení na náročnost závodních XC tratí, které už v některých místech připomínají spíš ty downhillové. Proto u Sparku RC najdete v základní výbavě přední i zadní tlumič se zdvihem 120mm. Zároveň se jedná o nejlehčí rám na trhu, který váží pohopouhých 1,870g včetně tlumiče! To je například i díky tomu, že některé části rámu jsou tenčí, než klasická kreditní karta (ale nebojte, tohle je karbon). Minulostí je i místo na jednu lahev, do tohoto rámu se vám bez problému vejdou dvě.
JAKÝ Z TOHO MÁME POCIT?
Novým Sparkem jsme se samozřejmě nemohli jen kochat, takže jsme ho vzali do našich oblíbených pasáží ve středu Vysočiny. Tam, kde se občas starý Spark trápil, nastupuje ten nový s naprostým přehledem. V technicky náročných a strmých výjezdech se můžete na kole dobře opřít, ale ve sjezdech je hbitý a krásně ovladatelný. Odpružení funguje plynule a hladce, přesně jak je očekáváno a pokud vás v lese zastihne nějaká technická nepříjemnost, tak máte (jak už je zvykem) v zadní ose T25, T30 a inbus na doladění. Naše Sparky jsou k vidění v kamenné prodejně Dr. Tyrše 877 v Pelhřimově a čekají právě na vás. Během sezony se snad další modely podívají i do našeho skladu, ale upozorňujeme - bude jich jako šafránu.
Teď si ale užijte fotogalerii od našeho dvorního fotografa Vítka, kterému se s touhle mašinou povedly opravdu hezké kousky.