Mít dobře namazaný řetěz správně zvoleným mazivem nejenom zvýší životnost pohonného ústrojí Vašeho kola, ale také Vám zpříjemní samotnou jízdu.
Opět se nejedná o žádnou složitost a tenhle servis zabere jen pár minut. Důležité je zvolit odpovídající mazivo určené pro řetězy jízdních kol, které rovnoměrně aplikujeme na očištěný řetěz.
Nabídka maziv je velmi široká. Především jde o jejich určení ať už do suchých či vlhkých a blátivých podmínek nebo jde o maziva univerzální pro každodenní použití. Také balení a způsob aplikace je rozdílný. Doporučujeme maziva, která se aplikují pomocí kapátka. Mazání je tak nejen přesné, ale také Vám šetří jeho množství. Velice oblíbenými mazivy jsou FINISH LINE TEFLON PLUS, MOTOREX DRY POWER nebo MORGAN BLUE BIKE OIL.
Dá se říci, že údržba řetězu a celého pohonného ústrojí (převodníky, kladky přehazovačky a kazeta) by měla probíhat téměř každou 2-3 jízdu, v extrémních podmínkách i častěji. Neznamená to ale, že budeme řetěz pokaždé přemazávat a zásobovat nesmyslným množstvím maziva, které s nečistotami ulpívá právě mezi zuby převodníků, kladek přehazovačky i kazety. Právě od těchto nečistot, které tvoří prach v kombinaci smazivem je nutné zmíněné komponenty detailně očistit. Jak na to a co je k tomu potřeba Vám přiblížíme v následujících bodech.
1. Pomocí čistého hadru (nejlépe bavlněného) a např. malého plochého šroubováku začneme odstraňovat především z převodníků a kladek přehazovačky nečistoty. Protože se jedná o mastnou směs, je potřeba použít odmašťující prostředek, který aplikujeme na hadr. Prodávají se buď speciální odmašťující směsi, které fungují perfektně a mají příjemnou vůni nebo je možné použít např. technický benzín atd.
2. Stejným odmašťujícím prostředkem potom očistíme i řetěz. Opět pomocí hadru s odmašťovadlem protahujme řetěz otáčením klik směrem vzad. Tento proces opakujeme několikrát a snažíme se otírat vždy do čistého hadru. V momentě, kdy řetěz přestane pouštět nečistoty a hadr již zůstává čistý máme čištění dokončeno.
Pro tento krok čištění se prodávají i speciální „pračky řetězu“, které se plní odmašťovadlem a řetěz opět otáčením klik vzad protahujete skrz pračku. Je to sice dobrá věc, ale není to určitě nezbytnost. Dokážete se obejít i bez ní.
3. Aplikace maziva je předposledním krokem. Ať už používáte jakékoliv, je dobré nádobu s mazivem před použitím protřepat (mazivo obsahuje více složek). Jednoduše pak točte klikami vzad a nanášejte mazivo ideálně pomocí kapátka na každý článek zvlášť jednu kapku. Tip: Začínejte vždy od daného bodu řetězu, např. nýtovaný spoj nebo spojka, máte tak přehled co je a není namazáno. Důležité je namazat řetěz rovnoměrně, dostatečně, ale ne moc! To je častá chyba, přemazat a nechat řetěz zcela mastný. Lehce se na něj pak uchycují nečistoty, které v kombinaci s prachem, pískem atd. tvoří v podstatě „brusnou pastu“ a dochází tak nadměrnému opotřebení všech komponentů!
4. Závěrečným krokem je lehké očištění řetězu, popř. i kladek přehazovačky od přebytečného maziva. Stačí jen lehce protočit řetěz přes prsty s čistým hadrem.
Prostě kdo maže, ten jede!