Nic na tom není, řekne si každý a má pravdu. Při mytí kola se stačí jen vyvarovat některých chyb a zároveň použít správné pomůcky a prostředky, které nám tento proces očisty kola velmi usnadní. Čistota kola a především jeho komponentů pak výrazně ovlivní jeho aktuální funkčnost i životnost.
Jak tedy kolo umýt není opravdu žádná věda. Základem všeho je voda v přiměřeném množství a použití vhodné „chemie“. Fámy o tom, že voda kolu škodí nejsou na místě, tedy pokud ji nebudete na kolo stříkat zblízka pod tlakem (např. wapkou) a do míst kam nepatří (hlavové a středové složení, náboje kol atd.)
Postup je jednoduchý. Vodou z kbelíku nebo hadicí s malým tlakem odmočíme z kola zaschlé bláto a spláchneme prach. Pak je nejlepší použít speciální pomůcky jako jsou čistící sady na kolo obsahující např. hrubý katáč na kazetu a převodníky, jemný kartáč na rám a komponenty, štětec na hůře dostupná místa, nízký kartáč hodící se na vydrhnutí plášťů a nakonec třeba i rukavici a utěrku z mikrovlákna na vysušení. Speciální čistící pomůckou je pak pračka řetězu pro jeho dokonalé odmaštění.
Tyto pomůcky budou samozřejmě nejúčinnější v kombinaci s vhodnými prostředky pro čistění kol. Zjednodušeně řečeno „chemií“ určenou k čištění a odmašťování všech dílů jízdních kol. Můžou to být pěnivé šampony nebo rozpouštědla na ekologické bázi. Klasikou samozřejmě zůstává „kýbl s napěněným jarem a houba“. I tím se dá kolo umýt, ale s jakou kvalitou a složitostí. Tímto způsobem neumyjte rozhodně vše.
Začínejte vždy od toho nejšpinavějšího. Nejprve vyčistěte řetěz, pastorky kazety a převodníky. Potom od shora – tedy od sedla se přesuňte k mytí rámového trojúhelníku, kol a plášťů. Pro lepší přístup k rámu a komponentům demontujte kola a umyjte je pak samostatně. Celé kolo pak opláchněte zase čistou vodou, bez zbytečného tlaku. Ideální pak je kolo nechat dostatečně vyschnout nebo vyfoukat kompresorem, ale to není většinou možné. Takže postačí s kolem zatřást, aby okapala voda a vysušit ho hadrem nebo vhodnou utěrkou. Poté uložit na suché místo, kde kolo ještě kompletně vyschne.
Po umytí pak zbývá kolo znovu namazat. Mazání řetězu provedeme vhodným mazivem do konkrétních podmínek a stejně tak bychom měli namazat vidlici nebo tlumič. Jak připravit kolo do zimních podmínek, které si vyžadují větší péči se dočtete ZDE.
Investovat chvilku času a pár peněz do mytí kola se určitě vyplatí.